Tryghed før tillid – alkolås i busser kan redde liv
Retten giver politiet medhold: Bus til fire millioner kan beslaglægges efter vanvidskørsel.
Sådan lød konklusionen ved retten i Sønderborg den 16. juni, efter at en chauffør fra trafikselskabet Umove blev taget for vanvidskørsel, i Tønder, med passagerer i bussen. Chaufføren var spirituspåvirket, og det er ikke kun hans egen fremtid, der står på spil. Selskabet risikerer nu at miste en hel bus, og passagererne kunne have mistet langt mere.
Denne episode kunne sandsynligvis være undgået, hvis der havde været et lovkrav om alkolås i busser.
I dag findes der nemlig ingen generelle krav om alkolås i danske busser, skolebusser, patienttransport eller lastbiler. Det til trods for, at alkolås er en velafprøvet og pålidelig teknologi, som allerede anvendes bredt i andre europæiske lande, særligt i offentlig og følsom persontransport.
KristenDemokraterne ønsker derfor en ansvarlig og gradvis indfasning af alkolås i de dele af trafikken, hvor sikkerhed og tillid er allermest afgørende.
Konkrete hændelser understreger behovet
Desværre er der flere eksempler fra Danmark, hvor spirituspåvirkede chauffører har udgjort en direkte fare for passagerer:
- I Aarhus (2019) blev en bybus ført af en alkoholpåvirket chauffør, som blandt andet kørte over for rødt, foretog farlige opbremsninger og ramte et træ. Passagererne måtte til sidst selv gribe ind og få bussen standset.
- I Tønder (under Sydtrafik) blev to unge passagerer ramt af en bus ført af en beruset chauffør. Episoden udløste stor lokal bekymring og viste tydeligt, hvor galt det kan gå, når kontrolmekanismer svigter.
Disse hændelser illustrerer, at stikprøver og tillid ikke altid er nok. Alkolåse kunne i begge tilfælde have forhindret, at busserne overhovedet blev sat i drift.
Dette forslag handler ikke om at mistænkeliggøre de mange dygtige og ansvarlige chauffører, som hver dag får Danmark til at hænge sammen, i byer og på landet, i skolekørsel og i regional trafik. Tværtimod er det en anerkendelse af, at netop fordi deres arbejde er så vigtigt, fortjener de også at være en del af en løsning, der beskytter både dem selv og passagererne.
Men som i alle andre brancher sker der fejl og enkelte tilfælde af svigt kan få alvorlige konsekvenser. Her kan alkolåse fungere som et enkelt, effektivt sikkerhedsnet, der griber, før det går galt.

Niclas Aarestrup, transportordfører for KristenDemokraterne siger:
“Det er grotesk, at man i Danmark stadig kan sætte sig ind i en bus ført af en beruset chauffør – og det endda med det offentliges stiltiende accept. Når andre lande handler, og EU allerede har gjort teknologien klar, er det ubegribeligt, at Danmark tøver. KristenDemokraterne foreslår en ansvarlig og realistisk model med lovkrav, overgangsordning og støtte til mindre vognmænd. Vi kan vælge at forebygge – eller vente på næste episode. Valget burde være enkelt.”
Nogle operatører går allerede foran
Flere busselskaber i Danmark har allerede frivilligt indført alkolås i mindst en del af deres flåde. Eksempelvis har Arriva, nu GoCollective, haft alkolås installeret i deres busser, suppleret med regelmæssige stikprøver. De vurderer selv, at det har øget både sikkerheden og tilliden til den kollektive trafik.
Denne praksis viser, at teknologien fungerer i dansk kontekst og at nogle aktører allerede tager ansvar. Men det understreger også behovet for ensartede, nationale rammer, så sikkerheden ikke afhænger af geografi eller selskabernes vilje.
Forslag
KristenDemokraterne foreslår, at:
- Der indføres et lovkrav om alkolås i alle busser og minibusser, der anvendes til persontransport mod betaling – herunder skolekørsel.
- Kravet gælder straks for nye køretøjer, mens der indføres en overgangsperiode på f.eks. 3–5 år for den eksisterende køretøjsflåde.
- Kravet bør også, som minimum, indføres for lastbiler, der benyttes til offentlige opgaver – såsom renovationskørsel, vintertjeneste og vejvedligehold – og på sigt gerne udvides til at omfatte alle tunge erhvervskøretøjer.
- Offentlige udbud i kommuner, regioner og staten skal fremover indeholde alkolås som standardkrav ved transportopgaver.
- Der oprettes en støtteordning, som kan medfinansiere indkøb og eftermontering – især målrettet mindre vognmænd og entreprenører.
EU letter vejen
Fra juli 2024 har EU stillet krav om, at alle nye busser og lastbiler, der registreres i medlemslandene, skal være teknisk forberedt til alkolås via en standardiseret grænseflade. Det betyder, at nye køretøjer allerede er klar til at få alkolås installeret, hvilket gør implementeringen enkel, billigere og mere effektiv.
Formål
- At forebygge spirituskørsel i offentligt ansvarlige transportopgaver.
- At styrke trygheden i skolekørsel og kollektiv trafik.
- At fremme ansvarlighed og sikkerhed i erhvervskørsel – særligt når det offentlige er opdragsgiver.
- At udnytte EU’s tekniske standardisering til at gøre Danmark mere sikkert – uden unødigt bureaukrati.
KristenDemokraterne mener:
Når teknologien er tilgængelig, EU-reglerne baner vejen, og vi allerede er bagude i forhold til flere af vores nabolande, så bør vi handle. Vi har et ansvar for at beskytte børn, passagerer og medtrafikanter.
KristenDemokraterne mener at Danmark skal være med i front for at være et sted, hvor sikkerhed og ansvarlighed går hånd i hånd – både i det private og det offentlige rum.
