Bedre vintertrafik – men lad os harmonisere!
Nye regler for vintertrafik er et skridt i den rigtige retning, men der er behov for højere standarder og bedre harmonisering med vores nabolande. Læs, hvordan vi kan sikre tryggere vinterveje for alle.
Endelig bedre regler for vintertrafik – men vi bør gå længere!
Det er glædeligt at se, at regeringen nu vil tage et skridt i retning af at sikre bedre dæksikkerhed for bilister i vinterføre. De foreslåede bøder for brug af uegnede dæk, når der er sne, er et nødvendigt tiltag for at komme de farlige forhold til livs, vi alt for længe har accepteret på danske veje.
Dette initiativ stemmer overens med det, vi i KristenDemokraterne har foreslået: nemlig krav om brug af vinterdæk under vinterlige forhold. Vi håber, at de præcise krav for “egnede dæk” i vinterføre bliver tydelige og følger vores nabolande, og dermed dreje sig om dæk mærket med “alpetoppe og snefnug”-symbolerne. Samtidigt bør vi også sætte datogrænser, som harmonerer med vores nabolande. En sådan harmonisering vil gøre det lettere for bilister at krydse grænserne uden hyppige dækskift.
Men vi skal højere op i niveau
De nuværende krav til dækmønster i Danmark er helt utilstrækkelige: 1,6 millimeter for lette køretøjer og blot 1,0 millimeter for tunge køretøjer er ikke bare uansvarligt – det er jo decideret farligt. Tyskland har godt nok også kun et krav på 1,6 millimeter for personbiler, men Sverige har taget det ansvarlige valg at kræve minimum 3 millimeter dækmønster i vinterføre – en langt mere sikker løsning. Studier fra Europa-Kommissionen viser, at vinterdæk med et godt dækmønster markant øger trafiksikkerheden, især under vinterlige forhold, hvor bremselængden forkortes betragteligt. Derfor anbefaler FDM også, at dækmønsteret på personbiler er mindst 3 millimeter. Vi bør følge Sveriges eksempel og hæve kravene til minimum 3 millimeter hele året rundt og mindst 4 millimeter i vinterføre. Det kan redde liv.
En samlet løsning er nødvendig
Dette initiativ er et skridt i den rigtige retning, men vi bør udnytte lejligheden til at implementere en mere omfattende og ansvarlig politik for dækbrug og transport, der tager både trafiksikkerhed, miljø og folkesundhed alvorligt. Alt andet vil være en spildt mulighed.